Δημοσιεύτηκε: Κυριακή 1 Ιανουαρίου 2023
Η αιωνιότητα στην καθημερινή μας ζωή.
Αγαπητοί μου αδελφοί και αγαπητά μου παιδιά
Αρχή του νέου πολιτικού έτους σήμερα και είναι φυσικό ο νούς μας να μελετά την έννοια του χρόνου και της αιωνιότητος.
Ο άνθρωπος, όπως αναφέραμε στην Εγκύκλιο των Χριστουγέννων, δεν είναι τυχαίο ον, αλλά είναι κεκλημένο Παιδί του Θεού, είναι αιώνιο ον. Γι᾽ αυτό και αισθάνεται τον χρόνο ως φυλακή, αισθάνεται το άγχος του χρόνου, αλλά και διψά για ζωή, για αιώνια ζωή.
Ο σήμερα εορταζόμενος Μεγάλος Πατέρας της Εκκλησίας μας, ο άγιος Βασίλειος Αρχιεπίσκοπος Καισαρείας, αναλύει τις έννοιες χρόνος και αιώνιο. Διδάσκει ότι χρόνος είναι το διάστημα που συμπαρεκτείνεται με την δημιουργία του κόσμου, είναι ο τρόπος υπάρξεως της κτιστής δημιουργίας. Αιώνιο είναι η άλλη διάσταση ζωής των αγγέλων και των αγίων. Ενώ το αίδιο αναφέρεται μόνον στον Άγιο Τριαδικό Θεό.
Χρόνος του ανθρώπου, είναι το διάστημα της επίγειας βιολογικής ζωής του.
Μετά τον θάνατο του ανθρώπου, η ψυχή του ζη την μέση κατάσταση, δηλαδή υπάρχει αλλά χωρίς το σώμα.
Μετά την κοινή ανάσταση ο άνθρωπος θα ζη αιωνίως, με την ψυχή και το αναστημένο σώμα του, χωρίς να υπάρχει τότε χρόνος, αλλά η αιωνιότητα.
Όμως, ο χρόνος της ζωής μας δεν είναι άσχετος με την αιωνιότητα. Δηλαδή, δεν θα ζούμε στην αιωνιότητα μια ζωή διαφορετική από αυτή που ζούμε στην γη, αλλά την ζωή που θα επιλέξουμε να ζήσουμε στην γη, αυτή την ζωή θα ζούμε και στην αιωνιότητα, σε άλλη βεβαίως διάσταση.
Στο σημείο αυτό είναι διαφωτιστικά τα λόγια του Μεγάλου Βασιλείου. Στο περίφημο έργο του Περί του Αγίου Πνεύματος, αναφερόμενος στο άγιο Βάπτισμα, ότι είναι αφιέρωση της αγαθής συνειδήσεως στον Θεό, γράφει για την σχέση της επίγειας ζωής μας με την αιωνιότητα:
«Επειδή ο Κύριος μας καταρτίζει για τον βίο της αναστάσεως, εκθέτει όλη την ευαγγελική ζωή και νομοθετεί: την απουσία οργής, την ανεξικακία, την καθαρότητα από τις ηδονές, την αφιλαργυρία, ώστε εκείνα που ο αιώνας εκείνος (ο μέλλοντας) έχει εκ φύσεως, να προλάβουμε εμείς να τα κατορθώσουμε με την προαίρεσή μας». Ονομάζει μάλιστα το Ευαγγέλιο του Χριστού προδιατύπωση της ζωής μετά την ανάσταση.
Στον λόγο αυτό του Μεγάλου Βασιλείου παρατηρούμε τα εξής:
-Η ανάσταση και η ζωή μετά την ανάσταση είναι μια πραγματικότητα, μια βεβαιότητα.
-Ο βίος μετά την ανάσταση ονομάζεται μέλλοντας αιώνας, αιωνιότητα, στην οποία θα ζη ο άνθρωπος με την ψυχή του και το σώμα του.
-Η αιωνιότητα δεν είναι άσχετη από την επίγεια ζωή μας. Ή, αντίστροφα, η επίγεια ζωή μας δεν είναι άσχετη από την αιωνιότητα. Εμείς επιλέγουμε με την επίγεια ζωή μας τον τρόπο που θα ζούμε στην αιωνιότητα.
-Η φυσική ζωή στην αιωνιότητα θα είναι: χωρίς οργή, χωρίς κακία και χωρίς μνήμες κακίας, χωρίς ηδονές σαρκικές, χωρίς επιθυμία του πλούτου και των χρημάτων.
-Αυτή την ζωή ζούν από τώρα με την προαίρεσή τους όσοι ακολουθούν το Ευαγγέλιο του Χριστού. Ζούν μια ζωή απάθειας, αγάπης, ελευθερίας.
Όλα αυτά, αγαπητοί μου αδελφοί και αγαπητά μου παιδιά, είναι πολύ σημαντικά για όλους εμάς που ζούμε ακόμη στον χρόνο, για όλους εμάς που ευχόμαστε σε κάθε ευκαιρία τα χρόνια πολλά και την καλή χρονιά.
Όλες οι χρονιές είναι καλές, όλος ο χρόνος μας είναι καλός, γιατί είναι δώρο του Θεού, όπως είναι η ζωή μας και η ύπαρξή μας.
Και έχουμε την μεγάλη ευλογία να επιλέξουμε με την προαίρεσή μας να ζήσουμε καλά τον καλό χρόνο. Δηλαδή, ήδη από τώρα να ζήσουμε αυτά που η αιωνιότητα θα έχει φυσικά. Αν δεν το κάνουμε από τώρα, δηλαδή αν δεν αποβάλλουμε από τώρα την οργή, την φιληδονία, την φιλαργυρία, τότε η αιωνιότητα θα είναι βασανιστική για μας.
Άλλωστε, ένα από τα νοήματα της σημερινής Δεσποτικής Εορτής της Περιτομής του Χριστού, είναι η περιτομή των παθών μας, η κάθαρση της καρδιάς μας, η ταπεινή ζωή.
Ο σύγχρονος άγιος Σωφρόνιος ο Αθωνίτης, που γνώρισε άριστα τον δυτικό κόσμο, τον δυτικό άνθρωπο στην Ευρώπη, επισημαίνει την αλήθεια:
«Είναι εντελώς οφθαλμοφανές ότι αν οι άνθρωποι ζούσαν μεταξύ τους ως αληθινοί αδελφοί, όπως θα όφειλαν να ζούν, τότε η ζωή πάνω στην γη θα ήταν απεριόριστη ευτυχία, ακόμη και «μακαριότητα», τέτοια που κανένας δεν θα ήθελε να πεθάνει προσδοκώντας τον «παράδεισο». Όμως η αμαρτία εισήλθε στον κόσμο, και η αδελφοκτονία «έπνιξε στο αίμα» όλη την ιστορία μας επάνω στην γη».
Όταν, λοιπόν, εμείς οι Χριστιανοί ευχόμαστε καλή χρονιά, τι άλλο μπορούμε να εννοούμε, παρά καλή εφαρμογή από μέρους μας του Ευαγγελίου; Τι άλλο εννοούμε, παρά απαλλαγή από την αμαρτία και πρόγευση του αιωνίου;
Η Εκκλησία του Χριστού «δεν κόβει εισιτήρια για τον παράδεισο», όπως ευφυώς παρατηρεί ο αείμνηστος μεγάλος θεολόγος π. Ιωάννης Ρωμανίδης. Η Εκκλησία με το Ευαγγέλιό της προετοιμάζει τους ανθρώπους να ζήσουν από τώρα την αιώνια ζωή, ώστε όταν δούν τον Χριστό, να Τον δούν ως φως καταθέλγον και όχι να Τον αισθανθούν ως πυρ καταφλέγον.
Αγαπητοί μου αδελφοί και αγαπητά μου παιδιά, Η ευχή καλή χρονιά, ας σημαίνει για μας εφέτος, να ζήσουμε το νέο έτος 2023 με τις συνθήκες της αιωνιότητος, δηλαδή χωρίς πάθη, όπως διδάσκει ο Μέγας Βασίλειος.
Ἄς σημαίνει, ἀναζήτηση τῆς αἰωνιότητας μέ τήν προσευχή, καί ἄγγιγμα τῆς αἰωνιότητας, μέ τήν αἴσθηση τῆς Χάριτος τοῦ Χριστοῦ στήν καρδιά μας, ἐφόσον τήν καθαρίσουμε.
Ἄς μή ἀφήσουμε τίς μικρότητες νά μᾶς κλέβουν τήν αἰωνιότητα.
Ἄς μή ἀφήσουμε τίς μικρότητες νά μᾶς κλέψουν τόν εὐλογημένο ἀπό τόν Χριστό μας Νέο Χρόνο 2023.
Καί ἄς παρακαλέσουμε τόν Γεννηθέντα καί Περιτμηθέντα Χριστό μας, τόν Ἄρχοντα τοῦ μέλλοντος αἰῶνος, νά εὐλογήσει καί τά οὐκ ἐφ᾽ ἡμῖν, ἀποτρέποντας κάθε κακό καί κάθε ἀπειλή καί στέλλοντας κάθε καλό κἀγαθό στήν Πατρίδα μας τήν Ἑλλάδα καί ἰδιαίτερα στήν Δυτική Μακεδονία καί ἰδιαίτατα στήν Καστοριά μας.
Μέ θερμές πατρικές εὐχές καί ἀγάπη
Ὁ Μητροπολίτης
† Ὁ Καστορίας Καλλίνικος
Comments