Δημοσιεύτηκε: Παρασκευή 18 Νοεμβρίου 2022
Μέ τήν Χάρη καί τήν βοήθεια τού Αγίου Τριαδικού Θεού, ευρισκόμεθα ήδη στήν πρώτη Κυριακή από τήν έναρξη τής νηστείας τών Χριστουγέννων.
Η Αγία μας Εκκλησία πού είναι η πνευμα-
τιμή τροφός της ψυχής αλλά καί τού σώματός μας, αρχίζει νά μάς προετοιμάζει κατάλληλα, ώστε αφού ακολουθήσουμε πιστά τίς Εντολές τού Χριστού μας καί τά σωτήρια μύνηματα πού περνούμε από τό Ιερό Ευαγγέλιο, νά αξιωθούμε νά έλθει ο Χριστός μέσα στήν ψυχή μας. Όχι μόνον εξωτερικά με φαγητά στολίδια καί ό ,τι άλλο ετοιμάζουμε.
Τήν Θ' Κυριακή Λουκά διαβάζουμε στο Ευαγγέλιο τής Θείας Λειτουργίας, τήν παραβολή τού Άφρονος πλούσιου.
Γιατί άραγε;
Γιατί θέλει η Εκκλησία μας νά μπούμε μέσα στήν ναυαγοσωστική βάρκα, πού θά μάς οδηγήσει στήν σωτηρία μας.
Σήμερα στήν κοινωνία πού ζούμε, όλοι μας αγωνιζόμαστε , ώστε νά μπορέσουμε νά ζήσουμε όσο γίνεται πιο άνετα. Μέ υλικές απολαύσεις πού απαιτούν πολλά χρήματα , χρόνο καί κυρίως ενασχόληση.
Έτσι κινδυνεύουμε νά μείνουμε εκτός τής σωστικής Κιβωτού πού είναι η Εκκλησία μας.
Πρέπει λοιπόν νά προσέξουμε ποια είναι η σωστή θεώρηση τού πλούτου.
Μήπως πρέπει νά έχουμε πολλά χρήματα γιά νά είμαστε σωστοί καί συνειδητοί Χριστιανοί;
Μήπως μέ τά πολλά υλικά αγαθά θά μπορέσουμε νά κάνουμε τό θέλημα του Θεού στήν ζωή μας; Άλλως δέν πειράζει ενώ δέν έχουμε χρήματα;
Μήπως μέ τά πολλά υλικά αγαθά θά φύγει τό άγχος , η ανασφάλεια , η ανέχεια , καί η στέρηση τών απολαύσεων;
Τήν απάντηση μάς τήν δίνει σήμερα ο Χριστός μας .
Θά ήθελα νά τονίσω τέσσερα σημεία πού πρέπει οπωσδήποτε νά τά προσέξουμε είτε έχουμε, είτε δέν έχουμε πολλά υλικά αγαθά.
1. Ο Χριστός ήλθε στόν κόσμο να σώσει όλους τούς ανθρώπους.Θέλει:
"Πάντας ανθρώπους σωθήναι και εις επίγνωσιν αλήθειας έλθείν " ( Α' Τιμ.β ,4 ).
Άρα δέν αποκλείει κανέναν, καί οί πλούσιοι έχουν θέση στήν Εκκλησία καί στόν Παράδεισο. Αλλά γιά νά εισέλθει κανείς στήν ναυαγοσωστική βάρκα πού αναφέραμε προηγουμένως, πρέπει νά πετάξει από πάνω του κάθε περιττό βάρος. Από ό, τι τόν υποδουλώνει στήν ύλη καί τήν ματαιότητα τού κόσμου. Οι μεγάλοι Πατέρες τής Εκκλησίας μας,( Βασίλειος, Χρυσόστομος,Γρη-
γόριος, Μ. Αντώνιος), μοίρασαν τίς πατρικές τους περιουσίες, γιά νά βρούν μία θέση στήν κοινωνία τής Εκκλησίας.
Γιατί οι λόγοι τού Χριστού μας σέ μιά άλλη περίπτωση είναι αδιάψευστοι:
"Πώς δύσκολες οι τά χρήματα έχοντες εισελεύσονται είς τήν Βασιλείαν τού Θεού".
2. Τόν πλούσιο τού σημερινού Ευαγγελίου ο Χριστός τόν ονομάζει " άφρονα" ,ανόητο δηλαδή.
Πώς σκέπτεται ;
Θεωρεί τά αγαθά τού Θεού δικά του.
Δέν έχει σημασία άν δέν πολυξοδευει τά πλούτη του.Γιατί αυτό είναι η φιλαργυρία.
Μένει άγρυπνος , αγωνίζεται , γιά τήν διαφύλαξη, τήν εξασφάλιση , τήν αύξηση του.
Κλείνεται εγωιστικά στόν εαυτό του.
Δέν βλέπει τόν συνάνθρωπό του πού θά τού δώσει εργασία, παρά μόνο γιά τό πώς θά αυξήσει τά δικά του κεφάλαια.
Κατά τά άλλα είναι Χριστιανός.
Κάνει ελεημοσύνες, γιά τό" Θεαθήναι τοίς ανθρώποις", γιά νά τονίσει τήν δική του υπεροχή έναντι τών άλλων.
Μία τέτοια θέση είναι τελείως αντιευαγγελική. Αυτού τού είδους οι πλούσιοι είναι αντικοινωνικά στοιχεία.
3. Στή μέθη τού πλούτου, ο πλούσιος λησμονεί τήν πηγή καί τήν αιτία τής υπάρξεως του, τόν Θεό , καί στηρίζει όλη του τήν ελπίδα στήν ύλη και όχι στόν Δημιουργό της ύλης. Δέν είναι λοιπόν απλή σύμπτωση πώς στήν Αγία Γραφή όχι μόνο ο πλούσιος, αλλά καί ο άθεος αποκαλείται από τό στόμα τού Θεού " άφρων "( Ψαλμ.13. 14.στ.1).
Υπάρχει όμως καί τό χειρότερο!!!
4. Στόν ίλιγγο τής δίψας γιά πλούτη γίνεται δολοφόνος τής ψυχής του.
Αυτό φανερώνουν τά λόγια του:
" Ψυχή μου, έχεις πολλά αγαθά, κείμενα εις έτη πολλά. Αναπαύου, φάγε, πίε, ευφραίνου"...
Μπορεί να χορτάσει μέ αυτά η ψυχή;
Πεινά η ψυχή τού πλούσιου , όπως κάθε ανθρώπου γιά πνεύμα και αυτός τήν ταιζει μέ ύλη.
Ζητά η ψυχή ουρανό καί τής προσφέρει χώμα!!
Λαχταρά η ψυχή τήν θέωση της καί τής χαρίζει θάνατο καί αμαρτία!!
Πεινά η ψυχή γιά αγάπη καί τήν τροφοδοτεί με εγωισμό καί μίσος!!
Άρα όχι απλά τήν δολοφονεί .
Κυριολεκτικά σκάσει τήν ψυχή του ο πλούσιος.
Υπάρχει μεγαλύτερη αφροσυνη από αυτή;;
Έρχεται όμως ο Χριστός μας καί μάς υπενθυμίζει εντελώς τό διαφορετικό.
Νά μεταβάλλουμε τήν ύλη σε πνεύμα.
Όπως ο Κύριος δέχεται από τά αμαρτωλά μας χέρια εις τό " υπερουρανιον του θυσιαστήριον" ύλη- τό ψωμί καί τό κρασί- καί τά μεταβάλλει σέ πνεύμα,
" αντικαταπέμποντάς " μας
τήν Χάρη καί τήν δωρεά τού Πανάγιου Πνεύματος, έτσι καί εμείς κάθε τι υλικό και γηϊνο , πού μέ τόν τίμιο ιδρώτα μας αποκτάμε, πρέπει νά τό βλέπουμε σάν δώρο δικό Του.
Νά τό χρησιμοποιούμε γιά τήν Δόξα Του, ώστε η ζωή μας νά είναι μία αδιάκοπη
" λογική λατρεία " τού Δημιουργού μας.
πατρός Ιωάννη Σπυρόπουλου εφημέριου Ι.Ν Αγίου Γεωργίου Ναυπάκτου
Commentaires