Δημοσιεύτηκε: Κυριακή 27 Νοεμβρίου 2022
Την Κυριακή 27 Νοεμβρίου 2022, εορτάστηκε πανηγυρικά στον Ιερό Μητροπολιτικό Ναό του αγίου Δημητρίου Ναυπάκτου (με Εσπερινό μετ’ Αρτοκλασίας και θείου κηρύγματος, Όρθρο και Αρχιερατική θεία Λειτουργία) η μνήμη του εν αγίοις Πατρός ημών Δαμασκηνού του Στουδίτου, Μητροπολίτου Ναυπάκτου και Άρτης.
Ο Μητροπολίτης μας κ. Ιερόθεος χοροστάτησε στον Εσπερινό και τον Όρθρο και προεξήρχε στην θεία Λειτουργία συμπαραστατούμενος από τους Εφημερίους του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού π.Θωμά Βαμβίνη, Γενικό Αρχιερατικό Επίτροπο, και π. Παναγιώτη Χαντζή και τους Διακόνους Παίσιο Παρασκευά και Αντώνιο Αντωνιάδη. Στα αναλόγια έψαλλαν οι ιεροψάλτες του Μητροπολιτικού Ναού Παντελής Αναστασόπουλος και Δημήτριος Καλογερής, καθώς και ο Σπυρίδων Ντούνης κατά τον Εσπερινό.
Στον Εσπερινό, το απόγευμα του Σαββάτου, και στον Όρθρο, ανήμερα της εορτής την Κυριακή, μετά από τους αναστάσιμους ύμνους, υμνήθηκε ο άγιος Δαμασκηνός ως «της Ναυπάκτου ποιμένας, Ιεράρχης πανεύφημος, της ενδόξου Μάνδρας Στουδίου φοιτητής περιάκουστος, εν λόγοις και γραφαίς φωτιστικαίς, διδάσκαλος λαού του ευσεβούς και σοφίας ταμειούχος» όπως συνοψίζονται οι έπαινοί του στο απολυτίκιό του, ποίημα του Σεβ. Μητροπολίτου Εδέσσης κ. Ιωήλ.
Πριν από την απόλυση του Εσπερινού ο Μητροπολίτης μας κ. Ιερόθεος αναφέρθηκε δι’ ολίγων στην μεγάλη προσωπικότητα του αγίου Δαμασκηνού, την κατά κόσμον παιδεία του, αλλά και την γνώση της θεολογίας των αγίων Πατέρων. Ιδιαίτερα επισήμανε την γνώση που κατείχε για τον μοναχισμό, ζώντας ο ίδιος ως μοναχός, με την παράδοση της Μονής του Στουδίου. Όπως χαρακτηριστικά είπε «κουβαλούσε μέσα του έναν μοναχό», λέγοντας ότι είναι πολύ σημαντικό ένας Επίσκοπος να έχει μέσα του την μοναχική παράδοση και ζωή, «να κουβαλά μέσα του έναν μοναχό και ασκητή».
Στην συνέχεια ο Σεβασμιώτατος αναφέρθηκε στο μεγάλο και σπάνιο προνόμιο της Μητροπόλεως Ναυπάκτου να έχει ως Ποιμένες της μεγάλες εκκλησιαστικές προσωπικότητες με σημαντικό ρόλο στην ιστορία της Ορθόδοξης Εκκλησίας. Αναφέρθηκε ιδιαίτερα στους Μητροπολίτες Ναυπάκτου που συμμετείχαν σε μεγάλες Συνόδους με καθολικό κύρος για την Εκκλησία. Αναφέρθηκε στο Μαρτύριο που συμμετείχε στην Σύνοδο της Σαρδικής το 343μ.Χ., στον Καλλικράτη, που συμμετείχε στην Γ΄ Οικουμενική Σύνοδο της Εφέσου το 431μ.Χ., στον Ειρηναίο που συμμετείχε στην Δ΄ Οικουμενική Σύνοδο της Χαλκηδόνας το 451μ.Χ. και στον Αντώνιο που συμμετείχε στην Σύνοδο επί Μεγάλου Φωτίου το 879 μ.Χ., η οποία θεωρείται ως Η΄ Οικουμενική Σύνοδος. Ανακοίνωσε μάλιστα για πρώτη φορά την σκέψη να οριστή μία Κυριακή του έτους κατά την οποία θα εορτάζονται οι Μητροπολίτες της Ναυπάκτου που ήταν μέλη Οικουμενικών Συνόδων ή Συνόδων με καθολικό κύρος για την ορθόδοξη Εκκλησία.
Κατά την θεία Λειτουργία ο Σεβασμιώτατος στο κήρυγμά του, ξεκινώντας από το ευαγγελικό ανάγνωσμα αναφέρθηκε με συντομία στον άγιο Δαμασκηνό τον Στουδίτη, τον Επίσκοπο Λιτής και Ρεντίνης και μετέπειτα Μητροπολίτη Ναυπάκτου και Άρτης, όπου και κοιμήθηκε.
Ο άγιος Δαμασκηνός υπήρξε μια από τις μεγαλύτερες εκκλησιαστικές προσωπικότητες του 16ου αιώνος. Είχε θεολογική και και γενκότερη κατάρτιση και αγιότητα βίου. Ήταν Καθηγητής πολλών εκκλησιαστικών ανδρών, μεταξύ των οποίων δύο Πατριαρχών, του Μητροφάνους του Γ΄ και του Ιερεμίου του Β΄ του Τρανού.
Ο Πατριάρχης Μητροφάνης τον απέστειλε στην Μικρά Ρωσία, την σημερινή Ουκρανία, η οποία τότε εκκλησιαστικά ανήκε στο Οικουμενικό Πατριαρχείο και πολιτικά στον Ρωμαιοκαθολικό Βασιλιά της Λιθουανίας και Πολωνίας, με σκοπό να αντιμετωπίση τη προπαγάνδα των Λατίνων.
Ο Πατριάρχης Ιερεμίας ο Β΄ τον περιέλαβε στην ομάδα των θεολόγων οι οποίοι συνέταξαν τις απαντήσεις στους Λουθηρανούς θεολόγους του Πανεπιστημίου της Τυβίγγης, οι οποίοι είχαν υποβάλει στην κρίση του Οικουμενικού Πατριαρχείου την «Αυγουσταία Ομολογία».
Και όλο αυτό το έργο το έκανε γιατί γνώριζε πολύ καλά την ορθόδοξη θεολογία, όπως την συμπεριέλαβε στο εκπληκτικό βιβλίο «Θησαυρός», που είχε μεγάλη διάδοση την περίοδο της τουρκοκρατίας σε όλο τον Ορθόδοξο χώρο.
Κατέληξε ο Σεβασμιώτατος ότι ο άγιος Δαμασκηνός μας διδάσκει ότι για να αντιμετωπίζουμε όλα τα σύγχρονα φιλοσοφικά, θεολογικά και κοινωνικά ρεύματα πρέπει να έχουμε ως βάση την θεολογία των Προφητών, των Αποστόλων και των Πατέρων, την οποία πρέπει να γνωρίζουμε καλά, διαφορετικά θα επικρατή η εκκοσμίκευση, δηλαδή η αλλοίωση της ορθοδόξου πίστεως.
Μετά την απόλυση της θείας Λειτουργίας «ο Σύνδεσμος Αγάπης» του Ιερού Μητροπολιτικού Ναού δεξιώθηκε τον Μητροπολίτη μας και όλο το εκκλησίασμα στην αίθουσα του Ενορικού Κέντρου.